woensdag 5 augustus 2009

verhoging webtransacties door gemeenten

Ambassadeurs Minder Regels Meer Service feliciteren gemeentelijke top 10

De 7 ambassadeurs Minder Regels Meer Service feliciteren de tien gemeenten die de meeste financiële transacties per inwoner via hun gemeentelijke website hebben gerealiseerd. Zoals de nummer 1 gemeente Delft het noemt: het gaat om "gemak, gewin & genot". Zaken afhandelen via de gemeentelijke website heeft voor alle partijen enorme voordelen. Burgers en bedrijven besparen zich een bezoek aan het gemeentehuis (reistijd, reiskosten, wachttijd en eventueel parkeerkosten), zij besparen een betaalhandeling via overschrijvingskaart of telebankieren, zij kunnen de transactie op een door hen gewenst tijdstip en locatie doen en zij ergeren zich minder. Daarbij levert het de gemeenten een efficiëntere organisatie op!

De top 10 gemeenten met het hoogste aantal geslaagde financiële transacties per inwoner zijn:

  • Delft;
  • Oosterhout;
  • Vlagtwedde;
  • Den Bosch;
  • Texel;
  • Vlieland;
  • Groningen;
  • Leidschendam-Voorburg;
  • Woerden;
  • Westland.

De hoge score van de Top 10 gemeenten komt onder andere door:

- producten voor parkeren: tijdelijke parkeervergunning/-ontheffing (aannemersdagkaart) en/of de kraskaarten voor parkeren;

- zwemabonnementen;

- eigen verklaring t.b.v. het rijbewijs;

- beveiligde documenten voor notarissen en advocaten (inclusief snelle levering);

- lagere tarieven voor producten via de site ten opzichte van de balie;

- stadspassen (Delftpas, Stadjerpas);

- reclame maken, bijvoorbeeld in huis-aan-huisbladen;

- een groter aantal producten aan te bieden, bijvoorbeeld overeenkomstig de lijst van EGEM i-teams. Alle andere gemeenten van Nederland ontvangen een brief van de ambassadeurs met het advies deze goede voorbeelden van de Top 10 over te nemen.

De Bank Nederlandse Gemeenten, die voor praktisch alle gemeenten de financiële transacties verzorgt, heeft over de periode van 1 januari tot 1 mei 2009 gegevens verzameld over de elektronische aanvragen en de daaraan gekoppelde financiële transacties per gemeente. Die gegevens zijn vervolgens gerelateerd aan het inwonertal.

De ambassadeurs Minder Regels Meer Service zijn door het rijk aangesteld. Het zijn lokale bestuurders die gemeenten in hun eigen regio suggesties geven voor vermindering van de regeldruk en verbetering van de dienstverlening. Die activiteiten vloeien voort uit het Bestuursakkoord met de rijksoverheid waarin is afgesproken dat gemeenten hun regeldruk merkbaar met 25% moeten verlagen. Het valt ons op dat elke gemeente, goede oplossingen daarvoor heeft gevonden. Zij zien het als taak om die goede oplossingen te verspreiden naar andere gemeenten.

Wie zijn de regionale ambassadeurs? Dhr. Wolfsen (burgemeester Utrecht), dhr. Koetje (burgemeester Twenterand), dhr. Gebben (burgemeester Renkum), mevrouw Poppe - de Looff (burgemeester Zundert),

mevrouw Van Dam (wethouder Alkmaar), dhr. Van Domburg (wethouder Zoetermeer) en dhr. Winants (wethouder Maastricht)

Den Haag, 17 juni 2009

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u terecht bij Project Minder Regels Meer Service via de afdeling Communicatie van de VNG, tel 070-3738472.

Dit bericht kunt u vinden op www.minderregelsmeerservice.nl

1 opmerking:

  1. noordoostpolder
    Nummer:
    ntvangstdatu
    23 JUL20ÖI
    VNG
    Mevrouw ir. A. van Dam
    Postbus 30435
    2500 GK DEN HAAG
    Uw brief van
    15 juni 2009
    Onderwerp
    verhogen aantal
    webtransacties
    Uw kenmerk
    BARW/U200901230
    Bijlagen
    geen
    Ons kenmerk
    2009015243-BMO-u
    Inlichtingen
    I. Valk, (0527) 63 32 51
    Datum
    22 juli 2009
    Geachte mevrouw Van Dam,
    Op 15 juni jl. heeft u ons een brief gestuurd waarin u ons informeert over de
    mogelijkheden om het aantal transacties op de website te verhogen.
    Het lijkt ons goed u te informeren dat wij hiermee op dit moment al bezig zijn. Als
    deelnemer binnen Dimpact hebben wij ons eigen projectplan opgesteld om deregulering
    aan te pakken en onze dienstverlening te optimaliseren.
    Wij danken u hartelijk voor uw inzet en wensen u veel succes in uw rol als Ambassadeur
    Minder Regels Meer Service. Als u daarin geïnteresseerd bent, informeren wij u graag
    over onze aanpak.
    Met vriendelijke 9r°|t/
    ; het collegXyi;? burgemeester en wethouders,
    I. Valk
    '/manager van de eenheid Publieksdiensten
    BANKGEGEVENS
    GEMEENTEHUIS
    Postbank 868906 BNG 28 50 06 096 BTW-nr NL001891984B01
    www.noordoostpolder.nl
    nfo@noordoostDolder.n

    BeantwoordenVerwijderen